Jak podat stížnost nebo petici?
Stížnosti
Dotčené osoby mají právo obracet se na Ministerstvo zdravotnictví se stížnostmi proti nevhodnému chování zaměstnance Ministerstva zdravotnictví (úředních osob) nebo proti postupu Ministerstva zdravotnictví jako správního orgánu, neposkytuje-li zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „správní řád“) jiný prostředek ochrany (podrobněji viz ust. § 175 správního řádu).
Jiným prostředkem ochrany se rozumí např. odvolání, podnět k provedení přezkumného řízení, žádost o obnovu řízení, podnět k učinění opatření proti nečinnosti nebo námitka podjatosti.
Stížnost se podává u toho správního orgánu, který vede řízení. Tento správní orgán je povinen prošetřit skutečnosti ve stížnosti uvedené. Považuje-li to za vhodné, vyslechne stěžovatele, osoby, proti nimž stížnost směřuje, popřípadě další osoby, které mohou přispět k objasnění věci.
Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení správnímu orgánu příslušnému k jejímu vyřízení. O vyřízení stížnosti musí být stěžovatel v této lhůtě vyrozuměn. Stanovenou lhůtu lze překročit jen tehdy, nelze-li v jejím průběhu zajistit podklady potřebné pro vyřízení stížnosti.
Má-li stěžovatel za to, že stížnost, kterou podal u příslušného správního orgánu, nebyla řádně vyřízena, může požádat nadřízený správní orgán, aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti.
Podle § 37 správního řádu musí být z podání patrno kdo je činí, které věci se týká a co se navrhuje.
- Fyzická osoba uvede v podání jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu, popřípadě jinou adresu pro doručování podle § 19 odst. 4. správního řádu. V podání souvisejícím s její podnikatelskou činností uvede fyzická osoba jméno a příjmení, popřípadě dodatek odlišující osobu podnikatele nebo druh podnikání vztahující se k této osobě nebo jí provozovanému druhu podnikání, identifikační číslo osob a adresu zapsanou v obchodním rejstříku nebo jiné zákonem upravené evidenci jako místo podnikání, popřípadě jinou adresu pro doručování.
- Právnická osoba uvede v podání svůj název nebo obchodní firmu, identifikační číslo osob nebo obdobný údaj a adresu sídla, popřípadě jinou adresu pro doručování.
Podání musí obsahovat označení správního orgánu, jemuž je určeno, další náležitosti, které stanoví zákon, a podpis osoby, která je činí.
Stížnost lze podat:
- písemně na adresu ministerstva: Palackého náměstí 375/4, 128 01 Praha 2;
- ústně do protokolu na adrese ministerstva;
- prostřednictvím datové schránky: pv8aaxd;
- prostřednictvím elektronické podatelny: mzcr@mzcr.cz.
Podrobnosti k provozu podatelny Ministerstva zdravotnictví a elektronické podatelny
Petice
Peticí se rozumí podání učiněné ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu, kterým se fyzické nebo právnické osoby obrací na Ministerstvo zdravotnictví a které má náležitosti stanovené v ust. § 5 odst. 1 zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním, ve znění pozdějších předpisů.
Státní orgán, který petici přijal, je povinen její obsah posoudit a do 30 dnů písemně odpovědět tomu, kdo ji podal anebo tomu, kdo zastupuje členy petičního výboru. V odpovědi uvede stanovisko k obsahu petice a způsob jejího vyřízení.