OBČAN / PACIENT
Vítáme Vás na portálu kvality a bezpečí Ministerstva zdravotnictví ČR (dále jen „MZ“).
Vámi zvolená sekce je určena pro širokou veřejnost, tedy občany a pacienty.
Rádi bychom Vám touto cestou poskytli ucelené a srozumitelné informace, které Vám mohou pomoci např. k lepší informovanosti o činnosti MZ, usnadní a zlepší orientaci o v systému českého zdravotnictví zdravotní péče z hlediska zajištění a trvalého zvyšování kvality poskytovaných zdravotních služeb a bezpečí pacientů.
Jedinou účinnou cestou, jak dosáhnout toho, aby poskytovatel zdravotních služeb (rozumí se fyzická nebo právnická osoba, která má oprávnění k poskytování zdravotních služeb podle platného legislativního předpisu) kladl důraz na kvalitu poskytované péče a bezpečí pacientů, je aktivní přístup Vás, občanů, resp. pacientů. Budete-li jako pacient informován o kvalitě, rizicích a dalších otázkách při poskytování zdravotní péče, budete na ně moci aktivně upozorňovat a zvolit si poskytovatele zdravotních služeb, kde se bude cítit bezpečně.
Výchozím předpokladem je pro nás fakt, že jen dobře informovaný občan/pacient se stává klientem, který je schopný spolurozhodovat o své léčbě, může (a měl by) sám upozorňovat na rizika a pokud je to možné, spolupodílet se na jejich odstranění. V neposlední řadě platí, že informovaný pacient je dobrým partnerem pro otevřenou komunikaci se zdravotnickými pracovníky.
Obsah tohoto portálu je průběžně doplňován a aktualizován tak, aby pro Vás byly informace přehledně uspořádané, lehce nalezitelné snadno dostupné a aktuální.
Jednotlivé tematické okruhy můžete vybírat z levé nabídky.
Zaměření tematických okruhů je zejména na:
- zapojení organizací a zástupců pacientů do programů v oblasti kvality a bezpečí (např. sledování spokojenosti pacientů),
- informování pacientů a edukační materiály (např. publikace Rádce pacienta),
- platné právní normy v oblasti kvality a bezpečí (např. práva a povinnosti pacientů a jiných osob),
- rizika v oblasti zdravotní péče (např. identifikace pacienta, nahlížení do zdravotnické dokumentace),
- stávající opatření v oblasti bezpečí pacientů za účelem snížení počtu pochybení nebo k jejich předcházení (např. tzv. Rezortní bezpečností cíle, nahlášení nežádoucí události – pád pacienta),
- postupy pro podávání stížností (např. i prostřednictvím ombucmana MZ či nemocničního ombucmana) a další.
Věříme, že tuto iniciativu pozivitně přivítáte.