Společné stanovisko k problematice azbestu ve vztahu k údržbě dokončené stavby

Vytvořeno: 3. 2. 2025 Poslední aktualizace: 3. 2. 2025

Dle § 247 odst. 1 zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „stavební zákon“) je možné stavbu, která podléhá povolení nebo obsahuje azbest, odstranit pouze na základě povolení odstranění stavby.

Udržovací práce, které nejsou záměrem EIA a jejichž provedení nemůže negativně ovlivnit zdraví osob, požární bezpečnost, stabilitu, vzhled stavby, životní prostředí nebo bezpečnost při užívání a nejde-li o udržovací práce na stavbě, která je kulturní památkou, jsou z pohledu stavebního zákona drobnou stavbou podle odst. 1 písm. d) přílohy č. 1 stavebního zákona, která v souladu s § 171 stavebního zákona nevyžaduje povolení záměru.

Pojem „provedení“ se v případě znění odst. 1 písm. d) přílohy č. 1 stavebního zákona vztahuje k výsledku provedené údržby nikoli k vlastnímu průběhu provádění údržby a z tohoto pohledu by pak i údržba měla být hodnocena.

Pod pojmem údržby lze vnímat například nahrazování stavebního výrobku obsahujícího azbest (příkladem může být azbestová střešní krytina) za obdobný výrobek bez azbestu. Pokud při pouhé výměně v rámci udržovacích prací, které svým charakterem naplní znění odst. 1 písm. d) přílohy č. 1 stavebního zákona nedochází k odstraňovaní stavby, pak není vyžadováno ani povolení odstranění stavby podle § 247 odst. 1 stavebního zákona.

V souladu s § 159 odst. 2 písm. a) stavebního zákona může stavebník svépomocí provádět drobné stavby uvedené v příloze č. 1 stavebního zákona, s výjimkou staveb uvedených v odstavci 1 písm. a) bodu 11 a 12 této přílohy, jakož i stavby uvedené v odstavci 1 písm. a) bodech 1 a 2 této přílohy, které jsou umisťovány v odstupové vzdálenosti méně než 2 m od hranic pozemků, pokud zajistí stavební dozor, není-li pro takovou činnost sám odborně způsobilý. Jde-li však o stavbu pro bydlení nebo změnu stavby, která je kulturní památkou, je stavebník povinen zajistit odborné vedení provádění stavby stavbyvedoucím.

Je potřeba mít na zřeteli, že i když je záměr prováděn svépomocí, nezbavuje to stavebníka, resp. zhotovitele povinnosti dodržovat ustanovení jiných právních předpisů, kdy v případě azbestu se může jednat zejména o předpisy na úseku ochrany životního prostředí a veřejného zdraví.

Na stavebníka, resp. zhotovitele se mohou mimo jiné vztahovat například povinnosti vyplývající z ustanovení zákona č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), ve znění pozdějších předpisů, nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších předpisů, vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů, a další.

Konečné rozhodnutí, zda se jedná v konkrétním případě o udržovací práce, nebo zda již dochází ke změně dokončené stavby (ve smyslu například stavební úpravy) nebo k odstranění stavby vyžadující povolení podle stavebního zákona je vždy na posouzení příslušného stavebního úřadu.

Přílohy