Rozhovor s ministrem zdravotnictví Vlastimilem Válkem
Na závažná podezření týkající se Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) nemůžu reagovat, k auditu nemám přístup, tvrdí ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09). V rozhovoru mluví mimo jiné také o záměru na zdanění tichého vína.
Ředitelku SÚKL Kateřinu Podrazilovou, která audit zadala, jste odvolal po třech měsících. Co vám vadilo?
Dlouhodobě se kritizovala komunikace s lékaři, já to zažil jako poslanec v opozici. Pokud například chyběl lék nebo to hrozilo, úřad komunikoval špatně. Lékaři obdrželi seznam dvou set léků a měli si vybrat. Vedení ústavu nebylo dostatečně proaktivní, aby pro zajištění léků udělalo maximum. Druhým problémem je, že se ústav vnímá jako odborný partner farmaceutických firem. Ale stejně jako čekám, že Státní ústav pro jadernou bezpečnost bude chránit v případě rizika především české občany, předpokládám, že hlavním klientem SÚKL nebudou farmaceutické firmy, ale obyvatelé země.
Podle vás SÚKL chránil spíš farmaceutické firmy?
Takhle bych to neformuloval. Nicméně ochrana občanů nebyla jeho zásadní prioritou. Aspoň tak jsme to vnímali ve výboru, když jsem byl v opozici. Třetí věc je komunikace s lékárníky. Proto jsme vypsali výběrové řízení, kde jsem řekl, že chci, aby byly některé z těchto věcí víc reflektovány, především rychlejší elektronizace, vstřícnější přístup k pacientům a jejich informování o nedostupnosti léků, výpadcích a náhradách. A taky vstřícnější přístup k lékárnické komoře a změna komunikace se zdravotnickým výborem.
Podařilo se to?
Vítěz výběrového řízení měl zkušební období půl roku, aby přesvědčil, jestli je schopen to realizovat. A paní ředitelka o tom týmy na ministerstvu a mě nepřesvědčila. Proto jsme vypsali nové výběrové řízení a doufáme, že se konečně přihlásí někdo, kdo bude schopen realizovat věci, které nejsou politickým zadáním ministra, ale zadáním jakéhokoliv lékaře, lékárníka a pacienta.
Dá se to stihnout za necelé tři měsíce?
Paní ředitelka se do konkurzu hlásila už jednou, měla jasnou vizi a nic jí nebránilo ji realizovat, ale za tři měsíce z toho neudělala nic. Realizovala úplně jiné kroky.
Třeba audit.
To ano, ale naprosto nepochopitelným způsobem. Nařídil jsem současnému pověřenému řediteli SÚKL, že musí jeho výsledky zveřejnit. Nezlobte se na mě, dát si do auditu jako státní organizace, že výsledky nemohou být zveřejněny, to jsem za svou kariéru ještě nezažil. Pevně věřím, že to auditorská firma nemyslela vážně, a když zveřejníme výsledky, tak nebude žalovat stát a nebude po něm chtít pokuty, které tam jsou.
Některé dílčí poznatky z auditu do médií pronikly. Třeba to, že čtyři desítky zaměstnanců podnikají nebo figurují v obchodních firmách, podezřelé je i rozdělování některých zakázek. Řešíte to? Výsledky přece musíte jako ministr mít.
Nemám. Nemohu se k výsledkům auditu dostat, protože si audit vypsala ředitelka SÚKL.
Ta je ale podřízenou ministra zdravotnictví.
Tak to nefunguje. Ředitelka SÚKL, stejně jako ředitel Ústavu zdravotnických informací a statistiky a dalších orgánů nejsou podřízeni ministru zdravotnictví ve smyslu, že jim něco nařídíte a oni to musí provést. Jedině ji ve zkušební době můžu odvolat. Jinak ale nemám způsob, jak se státním úředníkem něco provést.
Nemůžu konat na základě toho, co uveřejní noviny. Šel jsem teď na hranu toho, co je možné, a nařídil, aby výsledky byly zveřejněny. Budu-li potrestán, tak ať. Pokud jsou v auditu doporučené kroky, chci, abychom je realizovali.
Kvůli auditu jste ji tedy neodvolal?
Kvůli výsledkům určitě ne. Nespokojený jsem ale byl, především poslední měsíc. Realizovala jiné kroky, než jsme chtěli. Audit byl bez výběrového řízení, sice pod dva miliony, ale je tam ta věta, že výsledky jsou neveřejné. To byla poslední kapka.
Pojďme k udržení zdravotní péče. Svazové pojišťovny varují, že vyčerpají rezervy. Vedlo by ke zefektivnění hospodaření zejména těch menších, kdyby se sloučily?
To je otázka pro správní rady pojišťoven. Technicky, principiálně, čím více pojištěnců, tím větší odolnost pojišťovny vůči politickým výkyvům. Horší je, pokud má některá pojišťovna malý počet klientů, dlouhodobě jí ubývají nebo má pojištěnce velmi špatně rozložené.
A je taková?
To jsou věci, které analyzujeme a debatujeme o nich s vedením pojišťoven i ministrem financí. Pokud se ukáže, že taková je, budeme vést diskusi i tímto směrem. Nejsem úplně příznivcem lámání věcí přes koleno, protože to znamená, že po volbách se znovu láme, a to není dobré. Proto taky hned neodvolávám ředitele nemocnic.
Neodvoláváte?
Minimálně.
Napočítala jsem čtrnáct výměn v přímo řízených organizacích. Pravda, někteří odešli z vlastní iniciativy.
Jsem si skoro jistý, že jsem neudělal jediné politické odvolání ředitele přímo řízené organizace.
Vláda má poslední dobou jeden přešlap za druhým. Naposledy se nepodařilo spustit systém pro elektronické přihlášky na střední školy. Blíží se poločas rozpadu?
Je problém, že e-přihlášky nefungují, a je to chyba konkrétních IT expertů, kteří je připravovali. Je pravdou, že takto velké projekty jsou vždycky potíž. Vždycky si ale připomínám biblické přirovnání s třískou a trámem.
Chtěl jsem spustit eZ kartu (elektronická zdravotní karta, pozn. red. ) loni v září. A bude. Je to ale velký projekt, aplikaci Tečka má stále spousta lidí, a přesto když jsme si dělali první testy, zjistili jsme, že spuštění není zas tak jednoduché. Nakonec se ukazuje, že to pravděpodobně nepůjde spustit dřív než do půlky března v podobě, jakou bych si představoval. E-Občanka taky první dny dokonale nefungovala.
Ona hlavně ochromila i další systémy.
Jasně, ale pokud se spouští tak velká elektronizace, vždycky nastává problém.
Není chybou, když automaticky předpokládáme, že to nebude fungovat?
To není automatické předpokládání. Vy to nemáte jak otestovat. Nemůžete to spustit půl roku předem a zjistit problémy. U e-přihlášek byl zátěžový test, udělali jsme maximum, aby fungovaly, a nakonec se ukázalo, že jsou tam technické věci, které se teď odhalily při spuštění. Jsem si jistý, že je ministerstvo a IT experti doladí za den dva a nebude to mít dopad na studenty.
Vraťme se ale k původní otázce. Nedochází ve vládě s blížícími se volbami k většímu pnutí?
Nevnímám je. Pochopitelně vládu tvoří pět stran, které mají různé programy, mají na některé otázky, které jsou důležitou součástí jejich programů, ne úplně shodné názory. Na tom klíčovém ale shoda je. Chceme zjednodušit život lidem v Česku a nedaří se to tak rychle, jak bychom chtěli. U snížení byrokracie bych chtěl daleko rychlejší tempo, ale postupně zrychlujeme.
Druhá věc je zlepšit kondici České republiky. Jsem si jistý, že se to daří a umožníme budoucím generacím, aby se jim tady žilo stejně dobře, nebo lépe, než se žije nám. To je zásadní poslání vlády. Nejenom rvát se ze dne na den, ale myslet na budoucnost země. A pak je tu třetí věc, vláda se musí snažit vystupovat jako celek. Spolupráce je velmi dobrá, ale je pochopitelné, že se snažíme bojovat i za naše programy.
Zaskočilo vás, jak se hnutí STAN pustilo do kampaně? Myslím tím výjezdy do regionů. Na tom posledním slíbil předseda Vít Rakušan věci, které později premiér korigoval s tím, že nejsou dohodnuté.
Jsem lékař a mých čtyřicet let v medicíně mě naučilo, že už mě nic nezaskočí. Pokud lékaře něco zaskočí, je to vždycky tragédie pro pacienta. Pro mě je důležité, aby tato koalice znovu vyhrála volby a abychom přesvědčili občany o tom, že je to správná koalice pro Českou republiku. Proto chci, aby se každá ze stran koalice znovu po volbách podílela na vládě, a proto mě kampaň žádné z těchto stran neuráží. Možná se některé věci dají dělat kolegiálněji nebo lépe předdiskutovat na úrovni předsedů, ale je naprosto legitimní, aby koalice Spolu a hnutí STAN a piráti připravovali své kampaně a přesvědčovali své voliče.
Nemáte obavu, že vás v rámci koalice ODS zastíní? Daří se to vysvětlit voličům?
To určitě nemám. Ani jako první místopředseda, ani jako člen vlády a vicepremiér. Jsem přesvědčený, že se nám daří program úspěšně prosazovat uvnitř koalice i vlády.
Je ale několik oblastí, v nichž se to nedaří. Napadá mě třeba manželství pro všechny a zdanění tichého vína.
Nemyslím si, že máte stoprocentně pravdu. Zdanění tichého vína se zásadně posunuje. Debata skončí konsenzem, který povede ke zdanění tichého vína. Ale tak, aby to nepoškodilo například vinohradníky, kteří dělají krajinotvorbu. Chci podporovat české vinohradníky.
I o dalších otázkách vedeme debatu. Vezměte si, kam jsme ji posunuli třeba u eura. Už to není tak vyhrocené ano–ne, ale kdy a jakou cestou. Stejně jsme posunuli extrémně emocionální debatu u manželství pro všechny, kdy řadu kroků, které se týkají například transgenderu, opravdu řešíme.
Abychom mohli prosadit euro, musíme mít rozpočtovou odpovědnost. TOP 09 je rozpočtově odpovědná. Řekl bych, že jsem ve vládě skoro stejně tvrdý jako ministr cí Zbyněk Stanjura (ODS), co se týče schodku.
V prosinci jste sliboval, že v průběhu ledna předložíte strategický dokument s přehledem chystaných reforem a změn zákonů. Je únor a dokument zatím není.
Dokument je v současné době hotový, má na pět set stran. Je to věc, na které jsme pracovali velmi dlouho. Nyní prochází oponenturou a ladíme termín tiskové konference, kde ho představíme.
Chtěl bych, aby ho ještě předtím viděla opozice. Materiál je teď otevřený debatě, diskutoval jsem o něm s kolegy z OECD, WHO i s ministry z jiných zemí. Chtěl bych, aby se z něj stala jakási Bílá kniha českého zdravotnictví, která bude konsenzuálně podpořena koaličními i opozičními poslanci. Ať už bude ministrem kdokoliv, aby podle toho mohl posunovat zdravotnictví.
Vlastimil Válek
Ve vládě Petra Fialy zastává post vicepremiéra a ministra zdravotnictví. Profesí je radiolog, vystudoval všeobecné lékařství na Masarykově univerzitě v Brně. V osmdesátých letech pracoval ve výzkumném, dnes již Masarykově onkologickém ústavu. Později zastával vedoucí funkce ve Fakultní nemocnici Brno. Zvolen byl loni 1. místopředsedou TOP 09, členem strany je od roku 2013. Poslancem byl poprvé zvolen v roce 2017, zkušenost má z komunální i krajské politiky. Je ženatý a má čtyři děti.