Postup podání žádosti prostřednictvím webového rozhraní IS OPL

Vytvořeno: 9. 10. 2025 Poslední aktualizace: 10. 10. 2025

1. Žádost na Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR (ÚZIS)

Prvním krokem je podání žádosti k zajištění prvotního přístupu do registru omamných a psychotropních látek (OPL) na ÚZIS. Tato žádost se podává prostřednictvím elektronického formuláře dostupného na oficiálních stránkách ÚZIS.

2. Zajištění přístupu do registru OPL

V rámci podání žádosti musí být žadatelem stanovena kontaktní osoba (může se lišit od statutárního zástupce organizace). Po zpracování žádosti bude stanovená osoba kontaktována na v žádosti uvedený e-mail.

Po zajištění přístupu kontaktní osoby, bude daná kontaktní osoba oprávněna žádat o přístupy osob za žadatele do jednotlivých sekcí registru OPL a oprávněná podávat žádosti do jednotlivých registrů.

3. Žádost na správce registru OPL

Po zajištění přístupu kontaktní osoba podá žádost pro přístup do podregistru PML nebo podregistru ZPL skrze registr OPL, a to s ohledem na činnost, které se hodlá věnovat.

Žádost pro přístup do podregistru ZPL mohou podávat pouze kontaktní osoby výzkumných institucí, které se hodlají věnovat výzkumu látek uvedených na seznamu ZPL.  

4. Schválení správcem registru OPL

Po podání žádosti o přístup do některého z podregistrů ji musí správce registru OPL schválit. Po schválení přístupu je kontaktní osoba oprávněna podat žádost o vydání povolení k nakládání.

5. Podání žádosti prostřednictvím registru OPL

Po schválení přístupu vyplní schválená osoba elektronický formulář žádosti. Po zkontrolování správnosti údajů stiskne tlačítko „Připravit žádost“ a poté „Podat nepodepsanou žádost“. Následně si vygeneruje opis žádosti kliknutím na „Generuj dokument“ a „Dokument typu opis žádosti“. Žadateli se vygeneruje žádost a zároveň je zaslána informace Ministerstvu zdravotnictví, že může očekávat podání žádosti o vydání povolení k nakládání.

6. Odeslání žádosti datovou schránkou Ministerstvu zdravotnictví

Posledním krokem je odeslání vygenerované žádosti žadatelem prostřednictvím jeho datové schránky na Ministerstvo zdravotnictví. Tento krok je nezbytný pro oficiální přijetí žádosti a zahájení jejího vyřízení.

V případě, že za žadatele – právnickou osobu jsou oprávněni jednat členové statutárního orgánu pouze společně, je třeba žádost opatřit elektronickými podpisy všech osob podle vnitřních předpisů právnické osoby.