Akutní respirační onemocnění v pracovním prostředí

Vytvořeno: 13. 12. 2024 Poslední aktualizace: 13. 12. 2024

S příchodem podzimních a zimních měsíců obecně narůstá počet respiračních onemocnění. Ve většině případů se jedná o virové infekce, které mají podobné příznaky. Tyto infekce se obecně nazývají ARI (acute respiratory infection). Ke zvýšenému výskytu dochází i v pracovním prostředí, kde může docházet k jejich snadnému šíření, a proto je nutné dbát na prevenci.

Stejně jako za běžných pracovních podmínek je identifikace a hodnocení rizik v pracovním prostředí výchozím bodem pro řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Důležité je přijmout preventivní opatření, která mohou přispět k ochraně zdraví zaměstnanců, popř. mohou minimalizovat další šíření onemocnění. Navrhovaná preventivní opatření s ohledem na cestu přenosu respiračních nákaz (vzdušnou cestou, kapénkami, popř. přímým kontaktem) by proto především měla zahrnovat:

1. Omezení nechráněných kontaktů mezi lidmi (včetně nepřímého kontaktu prostřednictvím povrchů) a do té míry, do jaké je to možné. K tomu jsou vhodná opatření jako je pravidlo o zachovávání fyzického odstupu, práce ve stanovených skupinách, využívání možností kontaktu na dálku, preference digitální komunikace aj.

2. Pravidelné větrání pracovišť, je-li to možné – zvýšené větrání a ventilace snižují v místnosti koncentraci všech aerosolů nesoucích virus. Je doporučeno zvýšit frekvenci větrání místností, prodloužit dobu větrání či zvětšit objem proudícího vzduchu.

3. Hygiena zahrnující pravidelné a důkladné mytí rukou; časté mytí rukou mýdlem a teplou vodou, případně používání dezinfekčních prostředků, přispívá k prevenci přenosu mikroorganismů způsobujících tato onemocnění.

4. Obecná pravidla chování, např. zdržení se zdravení s podáním rukou; kašlání a kýchání do lokte nebo do papírového kapesníku, v případě příznaků onemocnění pobyt v domácím prostředí.

5. Informování zaměstnanců o příznacích respiračních onemocnění, aby v případě projevů nemoci (rýma, kašel, teplota) zůstali doma a nevystavovali kolegy na pracovištích riziku.

6. Pravidelná dezinfekce často dotýkaných ploch a povrchů, úprava frekvence úklidu.

Cílem těchto nezávazných pokynů je pomoci zaměstnavatelům a zaměstnancům zůstat v bezpečí a zdraví v pracovním prostředí.