Podpora duševního zdraví dětí a adolescentů prostřednictvím zavádění komplexních vzdělávacích programů zaměřených na socio-emoční učení a prevenci násilí v blízkých vztazích

Vytvořeno: 20. 6. 2024 Poslední aktualizace: 21. 6. 2024

Rozvoj dovedností pro život

V rámci projektu vyvíjíme a zavádíme vzdělávací programy zaměřené na socio-emoční učení a prevenci násilí v blízkých vztazích. Poskytujeme učitelům chybějící metodickou oporu tématech, která jsou pro ně relativně nová, jako jsou: emoční gramotnost, silné stránky osobnosti, gender a identita nebo pozitivní vztahy.  Cílem projektu je podpořit duševní zdraví žáků na základních a středních školách a vybavit je dovednostmi, které jim pomohou pečovat o svůj celoživotní wellbeing.

Stále více dětí a dospívajících se potýká s obtížemi v duševním zdraví, každý třetí žák by potřeboval pomoc odborníka. Ti jsou však často nedostupní, proto usilujeme o to, aby se protektivním faktorem v oblasti duševního zdraví staly školy. Prevence a včasné vyhledání pomoci jsou naprosto zásadní. Děti ve škole tráví významnou část dne a stává se tak většinou jediným místem, kde mají možnost získat povědomí o tom, jak pečovat o svůj wellbeing nebo rozvíjet zdravé vztahy. Proto je našim cílem budovat efektivní systém podpory a prevence přímo na školách. 

V rámci projektu jsme zpracovali a pilotně ověřili efektivní a praktické metodiky socio-emočního učení Respekt, Rozmanitost, Rovnost, Resilience (RRRR) pro základní a střední školy a program prevence násilí v blízkých vztazích pro teenagery s využitím filmu „Všude dobře, doma nejlíp?“.

Důkaz lásky, nebo násilí? (youtube.com) 

Oba programy jsou synergické a poskytují učitelům a dalším profesionálům pracující s dětmi chybějící oporu v tématech, která pro ně mohou být náročná. Aktuálně se zaměřujeme na šíření programů do regionů. Školíme učitele, jak s metodikami pracovat a hlavně, jak témata začlenit do běžné výuky.  Vytváříme doprovodné materiály, které téma socio-emočního učení žákům více představí. Proč je důležité rozvíjet socio-emoční učení si můžete přečíst na našem blogu. Našim cílem je zvyšovat kompetence učitelů, aby mohli poskytovat komplexní a praktické informace a zvyšovat tak psychosociální gramotnost svých žáků. 

 

Metodiky Respekt, Rozmanitost, Rovnost, Resilience (RRRR)

Soubor metodik socio-emočního učení RRRR je unikátní především v tom, že pokrývá celé základní i střední vzdělávání a navazuje na konkrétní očekávané výstupy RVP. Obsahuje tematické oblasti, které žáci postupně rozvíjejí: emoční gramotnost, silné stránky osobnosti, zvládání náročných situací, řešení problémů, zvládání stresu, vyhledání pomoci, gender a identita a pozitivní vztahy.  Metodika je též výjimečná svým zpracováním, obsahuje nejen teoretická východiska, vzdělávací cíle a popis 

postupu, ale i zajímavé tipy pro rozšiřující aktivity či přesah mimo školu.

CZ Bumper IR projekt Horizontal (youtube.com)

Aktuální výsledky

Našimi partnery v projektu byly 3 vybrané základní a střední školy, na kterých jsme programy pilotně ověřili. Díky partnerům jsme mohly oba programy průběžně vyhodnocovat u upravovat v návaznosti na zpětné vazby přímo z terénu. Učitelé byli nejdříve vyškoleni ve vedení obou programů a následně je během školního roku implementovali do běžné výuky. Po skončení pilotáže 90 % zapojených učitelů hodnotí metodiku RRRR jako přínosnou pro svou práci a budou ji využívat i po skončení pilotáže, 92 % učitelů zaznamenalo výrazné zlepšení svých žáků v oblastech: sebepoznání, komunikace, emoční gramotnost, a respektující vztahy a dokonce 96 % učitelů uvádí, že jim metodika pomohla k podpoře jejich vlastního wellbeingu. 80 % proškolených učitelů uvádí, že se cítí kompetentní v tématu prevence násilí v blízkých vztazích. Předtím jich to uvedlo jen
15 %.

A proč cíleně podporovat socio-emoční učení ve vzdělávání?

Bylo vědecky prokázáno, že kvalitně koncipované a vedené programy socio-emočního učení a respektujících vztahů mají pozitivní vliv na celkové zdraví žáků, wellbeing, snižují výskyt rizikového chování a tendence uchylovat se k násilí. Socio-emoční učení podporuje rozvoj odolnosti. Pomáhá k lepšímu zvládání změn, výzev a nepředvídatelných událostí a rozvíjí dovednosti efektivní nenásilné komunikace, leadrshipu, spolupráce a zodpovědného rozhodování, díky čemuž žáci dosahují lepších vzdělávacích výsledků, pokračují v dalším vzdělávání a v budoucnu snadněji získávají stabilní zaměstnání.

Projekt: Podpora duševního zdraví dětí a adolescentů prostřednictvím zavádění komplexních vzdělávacích programů zaměřených na socio-emoční učení a prevenci násilí v blízkých vztazích, ZD-MGS1-020

Příjemce: Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání, z. s. 

Stránka projektu: RRRR – Society for all