Přepis tiskové konference dne 15. 1. 2024

Vytvořeno: 16. 1. 2024 Poslední aktualizace: 31. 1. 2024

Martina Bulánková, Suchej únor, z. s.
Krásný dobrý den, krásný suchý den. Moc děkujeme, že jste přišli, moc si toho vážíme a moc si vážíme i toho, že jsme měli tu příležitost odstartovat Suchej únor 2024 právě tady na půdě Ministerstva zdravotnictví, protože Ministerstvo zdravotnictví, zdraví a Suchej únor, to jde prostě ruku v ruce, a Ministerstvo zdravotnictví nás dlouhodobě podporuje, šíří naši myšlenku na sociálních sítích a každoročně získáváme záštitu. Takže mnohokrát, mnohokrát děkujeme, moc si toho vážíme. A teď bych vám ráda řekla něco o tom, jak bude Suchej únor letos vypadat a co máme v plánu. Heslo Suchýho února bude letos Suchou cestou a to Suchou cestou k zdravějšímu životnímu stylu. Naším cílem je udělat z toho měsíce bez alkoholu měsíc, kdy se těm našim zaregistrovaným Sušičům podaří nastartovat nový životní styl. Pomůžeme jim žít zdravěji a dělat něco pro své zdraví. Nejen nepít alkohol. Máme pro to několik nástrojů. Jedním z prvních nástrojů je tento náš Suchý kalendář. Je to něco jako adventní kalendář, ale nejsou v něm čokoládky, jsou v něm čaje. Takto, abyste viděli všichni. Můžete si ho pak prohlédnout, i ho máte v těch svých taštičkách. A ta myšlenka je taková, že na každý den máme pro Sušiče jeden čajík a pod ním je QR kód s nějakým multimediálním obsahem. Na téma well-beingu, zdraví, prevence alkoholu, bylinek, protože ten celý kalendář je dělaný ve spolupráci se společností Leros. Takže jsou tam voňavé čajíky Leros. A když ty čajíky odendáte, tak uvidíte krásnou grafiku, kterou zpracovala Christiana Turečková. Děkuji. A jsou tam takové vtipné momenty, které ukazují, co vás na té cestě Sušiče potkává. Jsou tam paloučky, alkobludíček, pivní bažiny, ale i ty přínosy, které Suchej únor přináší. Takže lepší spánek, vodopád energie, štěstí a podobně. Děkuji.
Tak a druhý nástroj, který chystáme, je online batoh zážitků, slev a různých benefitů. Tento online batoh chceme všem zaregistrovaným Sušičům nabalit na tu jejich Suchou cestu. A myšlenka je taková, že benefity, které jsou součástí, tak ještě umocní právě tu únorovou přeměnu, kdy ti Sušiči nepijí alkohol. Součástí toho online batohu jsou cvičení s našimi influencery, měsíční členství do Fitshakeru, je tam měsíční členství do Kalorických tabulek, volné jízdy na Nextbike, různé recepty, webináře, právě na téma well-beingu, a různé zajímavosti, slevy na zajímavé nealko, na Pilulku. Takže ten batoh, když si ti Sušiči pořídí, tak získají benefity v daleko vyšší hodnotě, než je cena té registrace. A co se týče… Toto bylo to, co nabízíme lidem, kteří se do Suchého února zaregistrují, nicméně máme i novinku zaměřenou na firmy, ta kampaň se jmenuje Jdeme příkladem, a cílem této kampaně je namotivovat prostřednictvím firem nebo institucí lidi, aby se zapojili do Suchého února, s tím, že za odměnu těm firmám my dokážeme poskytnout informace o tom, jak byla ta jejich CSR kampaň úspěšná. Tato kampaň vznikla tady na Ministerstvu zdravotnictví. Ministerstvo zdravotnictví se zapojilo jako jedni z prvních a jsme moc rádi, že jdou do toho s námi, stejně tak jako firmy Seznam, T-Mobile, O2 a další. No a co bych vám ještě pověděla. Na závěr bych vás chtěla pozvat na naší interaktivní výstavu, což je také novinka. Je to poprvé, kdy chystáme nějaké takové velké setkání s lidmi mimo ten onlinový svět, a ta interaktivní výstava proběhne 25. až 28. ledna tady v Praze na Arkádách v Magenta Experience Centru. A je to cesta nebo příležitost, kdy my chceme prostřednictvím technologií ukázat, co alkohol dělá s našimi smysly, jak ovlivňuje bezpečnost dopravního provozu. Na místě si budete moci vyzkoušet virtuální realitu, která se využívá při léčbě závislostí, takzvaná virtuální hospoda. Bude tam možnost vyzkoušet si nebo popovídat si s naší alkobytostí, protože my jsme letos zainvestovali do tvorby AI bytosti na téma alkoholu, která je vlastně nabrífovaná podle téhle knihy. Takže přijďte si s ní popovídat na interaktivní výstavu. Jinak budou tam lego-robůtci, kteří budou simulovat bezpečnost dopravního provozu, a spousta dalších zajímavostí. Tak jo, tak já vám mnohokrát děkuji. A budeme rádi, když naší myšlenku budete pomáhat sdílet dál, a letos překonáme laťku milionu Sušičů, kteří se zapojí  do Suchého února. Tak nám držte palce. Děkujeme. 

Vlastimil Válek, ministr zdravotnictví
Ještě jednou, dámy a pánové, to jsou krásné příležitosti a člověk má obrovskou radost, že se jich může účastnit. My jsme dnes otevírali na Masarykově onkologickém centru s panem předsedou vlády Centrum prevence. A jeden z novinářů, pak když byly pokládány dotazy, mně položil dotaz, respektive řediteli Masarykova onkologického ústavu, jaké jsou čekací doby na prevenci a jestli je dostupná a takové ty standardní dotazy, které znáte. A tak pan ředitel mu odpovídal, velice dobře, fundovaně, je to špičkový odborník. Nicméně já jsem se pak přihlásil a řekl jsem, a teď bych to zopakoval, že vlastně na tu úplně nejdůležitější prevenci, nejzásadnější prevenci, která nejvíc ovlivňuje zdraví člověka, která nejvíc se podílí na tom, aby pak prodloužený lidský věk ve stáří byl ve zdraví, tak na tu prevenci nejsou vůbec žádné čekací doby. Ta je bez čekacích dob, je zcela zdarma, není tedy hrazená Veřejnou zdravotní pojišťovnou, přesto je zcela zdarma. A má dvě části. Zdravá životospráva a zdravý pohyb. Bez těchto dvou částí to ostatní, ty screeningy, to je nástavba. Součástí té zdravé životosprávy je bezesporu i Suchý únor a určitě Suchý únor, Suchej únor není myšlenka… A já chci poděkovat neziskové organizaci, která to celé vymyslela, Suchý únor. Ta, která nad tím stojí a která na Suchý únor vlastně věnuje obrovské úsilí. Tak celá ta myšlenka není o tom, že máte 11 měsíců v roce pít jako mužici, ale je o tom, že si máme uvědomit, že alkohol je nebezpečná návyková látka, že alkohol ničí lidský organizmus, že alkohol zapříčiňuje řadu onemocnění, jater, srdce, má vliv na vznik rakoviny, a tedy to, když nepropadáte závislostem na jakékoliv návykové látky, samozřejmě se to týká i alkoholu, to, když tedy buďto snížíte konzumaci alkoholu, nebo přestanete konzumovat alkohol, tak že pro své zdraví uděláte mnoho, to je ta myšlenka Suchého února. A já bych tu myšlenku chtěl velmi podpořit, protože opravdu, vy když si koupíte velmi drahé auto, tak se o ně staráte, leštíte ho, voskujete ho, máte ho v teplé garáži, děláte vše pro to, abyste si ho neodřeli, snažíte se neparkovat vedle aut jiných, aby vám ho neodřeli, prostě věnujete tomu obrovské úsilí, nasazení, spoustu času. Kdybyste desetinu toho času, každý z nás, věnovali svému tělu, což je dramaticky dražší dopravní prostředek, který nás z místa A do místa B dopravuje, než jakékoliv auto, tak si myslím, že uděláte pro prevenci a pro svoje zdraví daleko víc než jakýkoliv jiný screeningový program, a protože to lidské tělo vás dopravuje, tak musí být v dobré kondici, musí být v dobrém stavu a nesmí být pod vlivem návykových látek, jinak ta doprava nemusí dobře dopadnout a může to skončit katastrofou. A bezesporu alkohol je jedna z těch návykových látek, velmi nebezpečná. Tedy pojďme do toho, milion, milion sto tisíc, milion dvě stě tisíc, já bych se rád na Ministerstvu dožil milionu a půl, možná dvou milionů, i když tedy děti tam máme zadarmo, takže to už jsou nějaké statisíce, aniž bychom cokoliv… Ale nechci to zlehčovat, myslím to smrtelně vážně, pojďme do toho, zkusme udělat pro svoje zdraví to, co můžeme udělat zdarma, to, co můžeme udělat bez čekání, bez objednání, co můžeme udělat každý den, a to je, pojďme podpořit Suchej únor. Teď ta možnost je, venku je krásně, panbůh je na naší straně, venku je sucho, takže pojďme do toho a my se do toho zapojíme. Ministerstvo dalo dohromady suchý tým, kde nás bude spousta a já určitě také. Takže se těším na to, že kromě sportování, kromě pokusů o zdravou životosprávu využiji i této příležitosti, abych zdarma, bez čekání, bez objednání udělal to nejlepší, co člověk pro svoji prevenci, pro prevenci může udělat. Děkuji. 

Josef Petr, odborný garant Suchého února
Tak já moc děkuji za pozvání. Téma letošního Suchýho února, jak už tady padlo, tak je Suchou cestou a já jsem si při příležitosti toho tématu připravil takovou jako hodně, hodně krátkou rekapitulaci toho, kam jsme dorazili za 12 let, kdy ta kampaň funguje. Když před 12 lety začínala, tak se jednalo opravdu o totální hurá akci, tenkrát na téma mužského zdraví. S tím nápadem přišla tenkrát organizace, která se jmenovala Liga otevřených mužů. A to, co jsme udělali, byla událost na Facebooku. Do ní se zapojilo asi 100 chlapíků, kteří byli kolem té organizace nějak spřízněni. A najednou jsme zjistili, že jim ta měsíční střízlivost nějak jako chutná, že to je, že to je dobré, že jim to vyhovuje. A tak jsme to další rok zopakovali, pak zase, pak zase, pak to najednou začalo růst, úplně se to vymklo z kloubu. A dnes zná Suchej únor 84 % české populace, což vychází z našich průzkumů. To, co se také děje, je, že se čím dál tím víc lidí do té kampaně zapojuje. Úplně to opustilo to původní, genderovou myšlenku zaměřenou na ty muže, a už teď to drží prostě muži, ženy, psi možná, všichni. A z těch našich výzkumů vychází, že v posledním roce, tak to bylo až 14 % populace, což když si to přepočtete, tak to vychází na nějakých 900 000 dospělých. Ten cíl Suchého února je dosáhnout nějaké individuální změny primárně. To znamená, že já si na týden dám pauzu, a jde o to, abych si otestoval, jak na tom s tím alkoholem jsem, jak vypadá můj vztah k němu, jak ho ovlivňuje, jak ovlivňuje alkohol můj život. Kdo koho ovládá, jestli já ovládám alkohol, nebo ten alkohol ovládá mě. A myslím si, že se nám podařilo vlastně tisíce lidí přimět k tomu, aby si tento vztah s alkoholem otestovali. Jsou skvělé příběhy lidí, když se nám ozývají třeba už jen s takovou maličkostí, jakože během toho února si uvědomili, že si třeba nemusí dát pivo před spaním. Ano, je to úplná maličkost, ale kvalitu jejich života to může ovlivnit velmi, protože se konečně dobře vyspí a zjistí, že vlastně, když usínají střízliví, tak pro jejich tělo a pro jejich život to má poměrně pozitivní dopad. Jsou i příběhy lidí, kteří úplně otočili život díky tomu, že si Suchej únor vyzkoušeli, protože prostě ten zážitek té měsíční střízlivosti pro ně byl tak silný, že úplně otočili ten vztah s alkoholem. A z dat, která máme k dispozici, která děláme mezi těmi registrovanými Sušiči, tak vychází, že až 56 % lidí, kteří si ten měsíc vyzkouší, tak ještě 4 měsíce po té akci pijí méně, protože… My říkáme, že ta střízlivost je taky tak trochu návyková. Prostě si zvyknete nepít, a potom třeba… Nemusíte úplně abstinovat. Někteří to tak mají, ale pijete třeba kvalitnější alkohol v menším množství. Už to je velká změna, kterou pro sebe můžete udělat. Prostě jdete do hospody, můžete si dát dvě piva a večeři, nemusíte si dát deset piv a utopence. Takže naším cílem není propagovat abstinenci, nejsme proti alkoholu, jsme pro zdravý životní styl, jsme pro to, abychom přemýšleli nad tím, co děláme, abychom přemýšleli nad tím, jak pijeme, jaké jsou motivace naše pro pití a podobně. Můžete si říct, že jeden měsíc je strašně málo na to, aby se něco takového mohlo změnit, ale když se podíváte možná kolem sebe, možná to je záležitost naší generace, třeba mladší generace už to tak nemají, ale když se podíváte na lidi kolem sebe, možná i do sebe, tak můžete zjistit, že spousta lidí fakt třeba měsíc bez alkoholu nezažila, dejme tomu, od maturitního plesu. A může to být třeba 20, 30 let klidně. A to nejsou výjimky, to je český standard. Takže když my dnes mluvíme o tom, že bychom chtěli vyhlásit to, že jdeme Suchou cestou a podpořit ty individuální účastníky, ty jednotlivce, aby s námi tou Suchou cestou šli, tak já bych si tady dovolil takovou myšlenku, že by bylo fajn, jestli bychom třeba tou Suchou cestou nemohli trošku vyrazit jako ta společnost česká, že bychom mohli ten náš vztah k alkoholu trochu zreflektovat, jak to máme, a zjistit, kdo koho ovládá, jestli ten alkohol ovládá nás, anebo jestli my ten alkohol máme nějakým způsobem alespoň trochu pod kontrolou. Tak to je za mě všechno, a kdyžtak jsem připraven k dotazům.